Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Dieselelektrische motorstel

Type 653

Rollend materiaal
Buiten dienst sinds 08/1959.
Niet bewaard.

Algemeenheden: Motorstel 653.01


Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa vol rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1936
653.01 - 653.04
4
2'B'B'2'
1e en 2e as:19t; 3e en 4e as:21t; 5e en 6e as:20,7t; 7e en 8e as:18,8t
159ton
138ton
134ton
4ton
20ton
1ton
2 x 410kW (3,82kW/ton)
120km/h
125m
1200km
1800liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kasten
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
59900mm
21125mm; 17200mm; 21125mm
-mm
2 x 17300mm; middenkast:17200mm
3500mm
2325mm
1310mm
3905mm
1010mm
Kastgedeelte:
Bouwer Brugeoise & Nicaise & Delcuve
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e klasse
52
15
67
2e klasse
162
40
202
Maximum toegelaten
214
55
269
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
2 x Maybach
G.O.56
4 takt
mechanisch direct
door snelheidsregeling
elektrisch door de hoofdgenerator
2 x 301kW
1400t/min
12 / in V 60°
160 mm
200 mm
200 bar
5,5 bar
9,3 m/sec
210Nm
2100 kg
Ingewerkt in de uiterste bogies
Overbrenging
Bouwer
Type
ACEC
G.T.24
Elektrische motoren
Bouwer
Type
Spanning
Vermogen
-
-
710VDc (480A bij 1400t/min.)
340kW
Werking
- Systeem Jeumont, onafhankelijk zelfregulerende hoofdgenerator met dubbele excitatie , geleverd door de hulpgenerator en door een poolexcitatie gemonteerd op kop van een as van een tractiemotor.
Koppeling met de motorassen
- Elektrische seriemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Remming
- Directe Westinghouse rem met constante druk met machinistenkraan WS gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van gietijzeren remschoenen op de monoblok wielen.
Verwarming
- Door middel van een Westinghouse airconditioner via het koelwater van de Dieselmotor.
Verluchting
- Door een Westinghouse airconditioner.
Opmerking
- De 653.01 werd vernield in Muizen op 19 april 1944 en werd buiten dienst gesteld in juli 1945.
- De 653.02 werd vernield in Monceau en werd buiten dienst gesteld in juli 1948.
- De 653.03 werd herbouwd in 1947 met het generatorrijtuig va de 653.02 en werd vernummerd naar 653.01 in januari 1958. Deze werd uiteindelijk buiten dienst gesteld in augustus 1959.